עוד מכה נוחתת על תעשיית הרכב: חשש מגל פשיטות רגל של ספקים

ספקית רכיבים גרמנית הודיעה היום על פשיטת רגל ויצרנית רכב חשמלית עצמאית הגישה בקשה להקפאת הליכים • גרמניה מושיטה רשת ביטחון לחברות סטארט-אפ

מפעל רכב מושבת 
של GM בקוריאה הדרומית
צילום: רויטרס, Yonhap News Agency
מפעל רכב מושבת של GM בקוריאה הדרומית צילום: רויטרס, Yonhap News Agency

ככל שהשבתת מפעלי ייצור הרכב בעולם הולכת ומתמשכת, מתחילים בתעשיית הרכב לחשוש מהמכה הבאה: גל של פשיטות רגל בקרב ספקים, שלא נותרו בידיהם רזרבות מזומן לתשלום משכורות ולשמירה על פעילות.

בענף מעריכים כי פשיטות רגל כאלה עלולות לגרום לעיכוב ממושך בהתאוששות התעשייה ובחזרה לקצב ייצור נורמלי כאשר תחזור התעשייה לפעולה. הגל כבר החל בגרמניה, והיום (ו') הגישה יצרנית הרכיבים האלקטרוניים הגרמנית MOLL בקשה לפשיטת רגל. החברה, שנוסדה לפני 75 שנה, מתמחה בייצור סוללות ייעודיות שהשימוש הנפוץ שלהן הוא במערכות עצור-סע. בין לקוחותיה נמנים סקודה, סיאט, פולקסווגן אאודי ופורשה.

יצוין במשאל שנערך בימים האחרונים בגרמניה בקרב 529 מקבלי החלטות בכירים בחברות, כולל מתחום אספקת הרכיבים לרכב, העריכו 18% הנשאלים כי החברה שלהם עשויה להגיע לפשיטת רגל אם המשבר יתמשך. 34% מהנשאלים הביעו חשש לגבי המשרות שלהם עצמם.

המשבר מאיים להתרחב בהדרגה גם לקהיליית חברות הסטארט-אפ האירופאיות בתחום הרכב, שנחשבו עד לאחרונה להבטחה הגדולה של הענף. היום הגישה יצרנית הרכב החשמלית הקטנה e.GO שבסיסה בגרמניה בקשה להקפאת הליכים בניסיון לשקם את עסקיה תחת מנהל ממונה. בנוסף הודיעה חברות בתחום שיתוף הרכב (CAR SHARING) על ירידה של למעלה מ-50% בביקוש לשירותיהן. יצוין כי בתחילת השבוע הודיע שר האוצר הגרמני על תוכנית לפרוש "רשת ביטחון" בהיקף של עד כ-2 מיליארד יורו בפני חברות סטארט-אפ במדינה, כדי למנוע את קריסתן.

המשבר גם מאיים להוריד מהפרק עסקאות מיזוג מאסיביות שהיו מתוכננות בתעשייה. בסין מצטטים היום כלי התקשורת בכיר בחברת דונגפנג שאמר כי החברה בוחנת מחדש את ההחלטה למכור את רוב מניותיה בחברת פיז'ו-סיטרואן (PSA). המכירה הייתה אמורה להיות חלק מההכנות של הקונצרן הצרפתי להתמזג עם פיאט-קרייזלר.

דונגפנג מחזיקה בכ-12.2% ממניות PSA , בשווי כ-744 מיליון דולר, והיא הייתה אמורה להקטין את חלקה לכ-4.5% מהחברה המשותפת לאחר המיזוג. בסין מעריכים כי ההודעה עשויה לרמוז , שהמיזוג, בהיקף של עשרות מיליארדים עשוי לא לצאת לפועל, או לפחות להתעכב, עקב משבר הקורונה, והפגיעה האנושה שספגה וסופגת פיאט באיטליה. יצוין כי PSA הכחישה בשבועות האחרונים כי בכוונתה לסגת מהעסקה. מנתונים ראשוניים עולה ששוק הרכב האיטלקי צנח בחודש מרץ בכ-85% לעומת מרץ אשתקד בשל הסגר הכללי על המדינה.

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988