גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי תאוות-בצע על חשבון הציבור: כך יכולים ענפי התיירות והתעופה לצאת נשכרים מהקורונה

אחד הענפים הנפגעים במיוחד מהתפרצות נגיף הקורונה ואי-הוודאות שהוא מביא עמו, הוא ענף התעופה והתיירות ● מה המדינה יכולה לעשות כדי לסייע, ומדוע זו גם הזדמנות למלונאים המקומיים?

חוף הים באילת / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חוף הים באילת / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

כדור השלג ושמו נגיף הקורונה ממשיך להתגלגל ולרמוס תחתיו את ענף התעופה וה תיירות. המשבר התחיל לפני כחודש, וסיומו אינו נראה באופק. חברות התעופה בחלקן מדווחות על הפסדים המוערכים במאות מיליוני דולרים (דוגמת דיווח של אייר פראנס KLM ושל חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס), רשתות בתי המלון צופות הפסדים עם ביטול של עשרות תערוכות וכנסים בינלאומיים, והכאוס נמצא בשיאו. להלן כמה תובנות מהמצב:

1. המדינה הבטיחה לתמוך (גם) בחברות התעופה. כיצד? בשלב ראשון המדינה יכולה לוותר על גבייה של מסים לרשות שדות התעופה. מדינות שונות, בהן סינגפור ודרום קוריאה, הכריזו על מענקים של עשרות ומאות מיליוני דולרים לחברות התעופה המקומיות שלהן שניזוקו דרמטית מהפסקה של מאות אלפי קווי תעופה - רובם ליעדים במזרח הרחוק.

עוד הכריזו הממשלות הללו כי יקלו על חברות התעופה המקומיות דרך ויתור על גביית מסים ברשויות התעופה. מדובר לא רק במסי נמל אלא במסים שונים דוגמת מס סבלים (על מזוודות) שמשלמות חברות התעופה לנמלי התעופה.

ברוח הבחירות או שלא - שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הכריז כי המדינה תהיה חייבת להכניס יד לכיס ולתמוך בחברות התעופה הישראליות שמתמודדות עם השלכות וירוס הקורונה, דבר המצטרף להתמודדות היומיומית של החברות במציאות התחרותית שמשרד התחבורה עצמו יצר עם פתיחת השמיים לחברות תעופה רבות ובעיקר לואו קוסט, בתמיכת משרד התיירות, עם מענקים של מאות אלפי אירו לחברות תעופה זרות.

גם המדינה תרמה לקיפוח של החברות הישראליות - בדגש על חברת אל על, עם האפשרות שניתנה לאייר אינדיה לטוס מעל שמי ערב הסעודית (ופיצוי שהובטח לאל על אולם מעולם לא הועבר לה), ועם האפשרות לטוס מעל סודן - אפשרות שסגורה בפני אל על. עכשיו המדינה רוצה לסייע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בדברי שר התחבורה, אלא שעד שזה יקרה, אם בכלל, המדינה יכולה כבר עתה לוותר על גביית המסים מהחברות הישראליות - כמחווה וכהקלה כלכלית מיידית.

"גלובס" פנה בנושא זה למשרד התחבורה, ונענה כי "ראש הממשלה הורה על הקמת ועדה בראשות המל"ל, שתבחן הענקת סיוע לחברות התעופה הישראליות שהושפעו מההנחיות הנוגעות לנגיף הקורונה".

2. הקורונה באיטליה היא גיים צ'יינגר? ביומיים האחרונים זינקה איטליה בטבלת המדינות שבהן אובחנו חולי קורונה בקצב מדאיג. נכון להיום בארץ המגף יש 157 חולים, וזה כבר לא "שם", במזרח הרחוק, אלא ממש "כאן". גם ביטול קרנבל המסכות בוונציה הוא אמירה. המשמעות היא מכה נוספת ומשמעותית במחלקת ההזמנות של סוכנויות התיירות בישראל והתלבטות נוספת לפני הזמנה לפסח או לקיץ.

"מי יודע לאן זה יגיע", אמרה לנו ל', ששקלה להזמין חופשה משפחתית ביוון בפסח והחליטה לסגת מהרעיון. "אם זה היום באיטליה, בעוד שבוע זה יכול להגיע ליוון. לא ניקח סיכון, נישאר בבית וזהו", אמרה. יש להניח שעם הגישה הזו מסכימים לא מעט מהצרכנים הישראלים.

האם ההיסטריה מוצדקת? כל אחד יעשה עם עצמו את החשבון האם הוא יכול לנפוש בצורה נינוחה תחת עננת פחד, או שהוא ממשיך לחיות כרגיל, כי אי-אפשר לעצור את החיים. תאונות דרכים, למשל, גובות בשגרה לא מעט קורבנות.

3. אפשרות לביטולים חינם - האם זה גיים צ'יינג'ר? עוד ועוד חברות מבקשות להסיר את חסם אי-הוודאות באמצעות האפשרות לבטל חינם טיסות שיוזמנו בטווח הקרוב. "פרות קדושות של הענף נשחטו", אומר סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, גיל סתיו. ישראייר הייתה הראשונה לצאת במבצע של ביטול חינם (בטווח של שבוע לפני מועד הטיסה). "בכל הנוגע לשינוי או לביטול של טיסות, הענף היה מאוד קשוח, וברור שהיה נגד. היום אנחנו רואים שדברים משתנים כתוצאה מהלחץ שרובץ מעל הענף".

במהלך השבוע העמיקה ישראייר את המבצע עם טיסות ב-99 דולר ליעדים שונים (טנריף, סוצ'י, באקו, מדריד) - כולל ביטול חינם. "ראינו התעוררות במחלקת ההזמנות", אומר סתיו, שמאושש את הסברה כי מחיר טוב והאפשרות לבטל הם כנראה המתכון שיגרום לצרכנים להתעורר ולהזמין חופשה.

באיסתא מאפשרים ביטול חינם ומספרים כי האפשרות הזו מעירה בעיקר את ההזמנות לקיץ - באותה הנשימה הוציאה החברה הודעה לבורסה בה היא מעריכה הפסד של 4-6 מיליון שקל לרבעון הראשון של השנה.

גם אל על מאפשרת לבטל חינם כרטיסי טיסה לאירופה בטווח של עד 6 שעות לפני הטיסה, וגם היא תנסה למזער נזקים עם הפסדים צורמים שהיא כבר רשמה במשבר הנוכחי.

למרות המבצעים - מאות עובדים בסוכנויות הנסיעות ייאלצו לצאת לחופשה ללא תשלום בקרוב - כך שאומנם הביטול החינמי מעיר את השוק, אבל במידה מאוד מדודה ולא ברמה של זריקת האדרנלין שהענף זקוק לה יותר מתמיד.

לנוסעים נזכיר לבדוק אם אופציית הביטול החינמי לפני ההזמנה. בחלק מהמקומות ההחזר הוא מלא (בישראייר, באל על ובארקיע) ובחלקן הוא בשיעור של 80% (בסמארט אייר, MSC) זאת בכפוף לפוליסות ביטוח. האפשרות לבטח ביטול נסיעה באופן עצמאי אינה קיימת כיום.

4. למה לא כדאי למלונאים בארץ להעלות מחירים בצורה מוגזמת? כלל בסיסי הוא שביקוש גבוה מאפשר להעלות מחירים. נראה כי החשש לצאת לחופשה בחו"ל גרם לרבים לשקול להמיר חופשה ביוון או ביעד פופולרי אחר, בחופשה בארץ. בשנים האחרונות המספרים מדברים בעד עצמם - סטגנציה בלינות של ישראלים בבתי מלון בישראל לעומת גידול בלינות של תיירים. מנגד נרשם גידול דו-ספרתי מדי שנה בכמות הישראלים היוצאים לנפוש מעבר לים.

רבים יגידו כי הגורם העיקרי לכך הוא המחיר והפער שרק גדל בין עלות של חופשה בישראל לבין חופשה בחו"ל; פחות משנה היכן, משנה כמה היא עלתה. החשש מהקורונה משנה כעת את החשיבה הזו, ורבים שעדיין רוצים לנפוש בפסח או בקיץ, מגששים אחר חופשה בישראל. אם מדובר על פסח למשל - הם נתקלים במחירים של אלפי שקלים למשפחה.

אם יש מישהו שיכול להרוויח ממשבר הקורונה, אנחנו בעד, אבל הראייה צריכה להיות לטווח הרחוק. גם אם השוק מאפשר (לפי היצע וביקוש) לגבות מחיר אסטרונומי (ונכון שזה חג פסח, המהווה ממילא עונת שיא), אפשר למתן את הפרמיה ולנסות ולזכות בקהל הישראלי בחזרה, ולא רק בטווח המיידי.

התיירים - נזכיר למלונאים - מצמצמים הגעה לישראל; הכניסה לקבוצות - הלחם והחמאה של רבים מהמלונות - הולכת ונסגרת בהנחיה של משרד הבריאות; ובמסגרת הפגיעה העולמית בתיירות - גם תיירים במסגרת עצמאית ולא מאורגנת נמנעים מנסיעות.

בעתות משבר ידוע שהמלונאים והעוסקים בענף נסמכים על תיירות הפנים, ולכן ניצול המצב לגזירת קופון מהווה ראייה קצרת-טווח שלא בכדי תותיר טעם רע מהחופשה. במקום לחשוב על הקופון הזה, ההצעה היא לחשוב על שיפור החוויה והמוצר שבו יפגשו אותם ישראלים שמלכתחילה שקלו לנפוש בחו"ל. יש כאן הזדמנות שהיא הרבה מעבר לחופשת ברירת מחדל בישראל.

5. לפרסם, לא לפרסם, ומה לפרסם? "אז איך היה בטורקיה? וואו". סרטון הפרסומת של טורקיש אייליינס, שממשיך ומשודר גם בימים אלה, מזמין את הנוסעים להתרשם מטורקיה על נופיה המרשימים. בימים כתיקונם אפשר היה להסתכל על הסרטון הזה ברוח תמימה יותר, אבל כיום יש נוסעים בעוצר, בהלם, וחלקם אף עסוק באגירת שימורים ומזון בבית. לפרסם, גם בימים אלה, זה מותר ואף רצוי. אבל האם אפשר להיות מנותקים מהמתרחש?

מנגד, אל על, באופן המחויב מהמציאות, עלתה עם סרטון פרסומת שמקדם את המבצע המאפשר לבטל חינם טיסות: "אנחנו באל על מבינים שגם בתקופה כזאת אתם רוצים להרגיש בטוחים כשאתם מזמינים טיסה", נאמר בפרסומת. גם ישראייר עלתה עם קמפיין ברוח התקופה, במטרה לקדם את מבצע הביטול חינם שהיא מציעה ואת הדגש על כך שהיא טסה הרחק מהמזרח הרחוק. בפרסומת הזו מטוס ישראייר אף חובש מסכה סטרילית.

אז מה נכון - פרסומים ברוח "עסקים כרגיל" או פרסומים ברוח הקורונה? גורם בענף הפרסום השיב לשאלת "גלובס": "הנכון הוא להמשיך לפרסם, אבל לעשות את זה ברגישות ולהתייחס ישירות למצב בשטח ולחשש של הנוסעים".

עוד כתבות

ניר דגן / צילום: שי אדם

ניר דגן ישמש כמנהל העסקים הראשי בחברת IES תעופה שבשליטת חיים גייר

דגן כיהן כמנכ"ל ארקיע בשש השנים האחרונות ● דגן גויס במטרה לפתח שלושה תחומי פעילות שרלוונטיים לשוק התעופה העולמי: מימון ורכש נכסים דוגמת מנועים וחלפים, טכנולוגיות תעופתיות מתפתחות ותשתיות תעופתיות באמצעות מיזם איירפארק בנגב

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

קיבל אישור ממחזיקי האג"ח: דוד פתאל יכפיל את הזרמת ההון לחברת המלונות שבשליטתו

מחזיקי האג"ח של פתאל החזקות הסכימו לוויתור זמני על עמידתה בחלק מההתניות הפיננסיות, לאחר שהחברה הסכימה להגדיל את היקף גיוסי ההון שתבצע מ-100 ל-200 מיליון שקל במקרה של הרעה נוספת בעסקיה

הפגנת הענק בצ'כיה נגד ראש הממשלה באביס / צילום: מילאן קאמרמאייר, רויטרס

צ'כיה: עלייה במספר התקריות האנטישמיות ברשת, אך ללא מקרי תקיפה בשנה החולפת

לפי דו"ח מצב האנטישמיות השנתי של הקהילה היהודית, 694 תקריות אנטישמיות אירעו  בשנת 2019, פי שניים ממספר התקריות שנרשמו שנה קודם לכן ● 95% מהתקריות התרחשו באינטרנט וכללו התבטאויות נגד יהודים בעמודי פייסבוק, טוויטר, תגובות באתרים מובילים ועוד

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כל מה שאפשר ללמוד מחברות גדולות במשק על עבודה מהבית

המעסיקים יכולים לצמצם את המשרדים והעובדים מוותרים על הפקקים ● איך התמודדו הבנקים עם עבודה מרחוק, כמה פעמים בשבוע מגיעים למשרד העובדים הכי מחויבים ואיזו חברה ישראלית תעזור לעובדים לצבוע קירות בבית כדי לייצר רקע נעים ● כך תיראה העבודה מהבית ביום שאחרי הקורונה

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מתגבשת תוכנית להפסקת חיובים כפולים בשוק התקשורת

משרד התקשורת יורה לספקיות האינטרנט להפסיק חיובים של לקוחות שלא עשו שימוש בחשבון שלהם במשך שנה ● במקביל יוקם מאגר מידע בדומה להר הכסף שהלקוחות יוכלו להיכנס אליו ולקבל מידע על כל התשלומים לחברות התקשורת

בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נתניהו, גנץ וראשי המל"ל יחליטו מה יעלה בגורל חוק הקיזוז מהרשות הפלסטינית

חוק הקיזוז לא מיושם הלכה למעשה מתחילת השנה והרשות הפלסטינית מקבלת בנתיים את מלוא כספי המסים, מכס ובלו הנגבים עבורה, בהיקף של כחצי מיליארד שקל בחודש

ניר דגן / צילום: שי אדם

ניר דגן, מי שעד לפני ימים ספורים עוד שימש כמנכ"ל ארקיע, מונה למנהל העסקים הראשי ב-IES החזקות

וגם: גיא מרוז ואורלי וילנאי מצטרפים לסגל המרצים בביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית שבאוניברסיטה העברית ● השיחה

שרית פירון  / צילום: יונתן בלום

Team8 מקימה זרוע הון סיכון חדשה בהובלת שרית פירון

הקרן טרם נסגרה, אך לפי מקורבים היא מיועדת להיות בגובה של 100-150 מיליון דולר ● הקרן תשקיע 3-8 מיליון דולר בחברות בתחומי הדאטה, הבינה המלאכותית, אבטחת הסייבר והטכנולוגיה לארגונים

מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו  / צילום: ישראל הדרי

סופרגז אנרגיה יוצאת לבורסה: מציגה רווח שנתי של 60-70 מיליון שקל

זרוע האנרגיה של קבוצת אלקו תנסה לגייס 250 מיליון שקל בהנפקת מניות לפי שווי של מיליארד שקל "לפני הכסף" ועוד מאות מיליוני שקלים באג"ח

תיכון בגרמניה, בשבוע שעבר. באירופה יש כיתות גדולות יותר ומספר תלמידים קטן יותר / צילום: Bodo Schackow, Associated Press

מדינות שפתחו מחדש את בתי הספר לא דיווחו על עלייה במקרי הקורונה

בכמה מדינות היו התפרצויות ספורדיות בין תלמידים ומורים, אך בשום מקרה לא היה כיס גדול של הידבקות

קיילי ג'נר / צילום: Evan Agostini/Invision, Associated Press

דרמה במשפחה: "פורבס" טוען שג'נר זייפה את שוויה ואינה מיליארדרית

כתבה שהתפרסמה במגזין "פורבס" בסוף השבוע האחרון טוענת לכאורה שקיילי ג'נר ומשפחתה המורחבת גרמו לתעשיית הקוסמטיקה האמריקאית ולעיתונות להאמין כי המותג קיילי קוסמטיקס של ג'נר הרבה יותר גדול ורווחי ממה שהוא באמת

עיתון גלובס / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גילוי מלא: נפרדים מהמגזין "ליידי גלובס"

בהתאם לקוד האתי של "גלובס", אנחנו מעדכנים כי הוצאתו לאור של המגזין החודשי "ליידי גלובס" תופסק ● יו"ר "גלובס" אלונה בר און: "המשימה של ליידי גלובס הצליחה: נשים מהוות כיום חלק בלתי נפרד מהתוכן של גלובס במגוון פרמטרים" ● מכתבה של בר און לעובדים מובא כאן כלשונו

אריק יואן מנכ"ל זום /  REUTERS/Carlo Allegri

הדוחות הפנומנליים והלקח של האנליסטים: חמש תובנות מדוחות זום

חמש תובנות בעקבות הדוחות המעולים של חברת שיחות הווידאו, שפרחה בזכות הריחוק החברתי שכפתה מגפת הקורונה ● מהשאלות שעולות על עתיד החברה עם החזרה לשגרה, דרך הרווח הגולמי שירד למרות ההצלחה ועד לתהייה מה שוות ציפיות האנליסטים

סניף של סופר פארם / צילום: בר אל, גלובס

כאלף רוקחים של סופר פארם התאגדו בהסתדרות

בהסתדרות מסרו היום כי התאגדותם של רוקחי רשת סופר פארם החלה בחודשים האחרונים על רקע "רצונם להסדיר בהסכם קיבוצי ראשון את תנאי העסקתם, ולנוכח דאגתם הכנה לעתיד מקצוע הרוקחות"

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה: "היקף הפגיעה בענף התיירות הוא כ-8 מיליארד שקל"

בדיון שקיימה ועדת הכלכלה על המשבר אליו נקלע ענף התיירות בעקבות מגפת הקורונה אמר שר התיירות כי סיכם עם האוצר על מענק של 300 מיליון שקל לענף ● הוועדה קראה לתיירנים הישראלים לא להתפתות ולהעלות את המחירים כדי לעודד את תיירות הפנים

גיל וקנין / צילום: איל יצהר, גלובס

"עד 2004 היינו שכירים לכל דבר. בעקבות המשבר כולם גילו כמה אנחנו מקופחים"

העסק של גיל וקנין נקלע לקשיים בעקבות משבר הקורונה והוא החליט לצאת למאבק למען בעלי השליטה השכירים ● היום הוא מייצג 5,300 אנשים ואומר: "אם יש הישג מרכזי שהשגנו במאבק הם ההכרה וההבנה שיש 80 אלף איש שקופים שצריכים לטפל בהם. לא נוותר"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 2 ביוני 2020

אתמול באיכילוב: 11 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הסדר החוב שמציע אלשטיין לנושי אידיבי: הזרמה של 300 מיליון שקל ותספורת של מאות מיליוני שקלים

אי.די.בי חייבת כיום ב-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות ● לאחר השלמת ההסדר תישאר באי.די.בי סדרת אג"ח חדשה אחת בהיקף של כ-580 מיליון שקל, שתובטח בשיעבוד על כ-70% ממניות דסק"ש

פטריק דרהי, בעלי הוט./  צילום: רויטרס, Lucas Jackson

בעלי הוט גייס חוב של 1.7 מיליארד דולר לפעילות שלו בארה"ב

האג"ח שהנפיקה חברת אלטיס ארה"ב, שנמצאת בשליטת פטריק דרהי, נועדו למיחזור חוב קיים ודורגו "זבל" על ידי מודי'ס

טראמפ מחוץ לכנסיית הנשיא ביום שני. רימוני גז מדמיע הושלכו, קליעי גומי נורו, ואלות נשלפו כדי לפנות את המחאה השקטה בסמוך   / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

טראמפ בעקבות ניקסון: ספר הספרים, הרוב השקט והחוק-והסדר

נשיא במצור, חמישה חודשים בדיוק לפני הבחירות, מחפש פתחי מילוט ● הוא מגייס את אלוהים ומאמץ דימויים בני 50 שנה ● הוא רוצה לשלוח את הצבא אל הערים, הנופלות בידי ״בוזזים, סכינאים, שמאלנים קיצונים וכל מיני החלאה והזוהמה״ ● תנועת מחאה לגיטימית מאיימת ליפול בידי מסיתים