גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הקומפקטי שמציע פתרון למצוקת החנייה והפקקים

חברת CITY TRANSFORMER הישראלית פיתחה רכב חשמלי, שהוא שילוב בין אופנוע למכונית, וממדיו מתכווצים פיזית בהתאם לצורך ● "ארבעה כאלו נכנסים במקום חניה של רכב אחד ממוצע"

הרכב של CITY TRANSFORMER משנה את מימדיו בהתאם לצורך / הדמיה: Erel Herzog
הרכב של CITY TRANSFORMER משנה את מימדיו בהתאם לצורך / הדמיה: Erel Herzog

הכתבה מטעם Together

את הסיטואציה הזו אין אחד שלא מכיר: נכנסים לרכב, מבקשים להגיע מנקודה אחת לשנייה בתוך העיר - ונתקעים דקות ממושכות בפקקים, ועוד זמן ארוך ומתיש בחיפוש אחר חניה. זאת המציאות היום בערים הגדולות בכל רחבי העולם: פקוק, צפוף, וכמעט ללא פתרונות חניה מניחים את הדעת. תושבי הערים, וכל מי שמבקש לבקר בהן, מבלה פרק זמן לא סביר בניסיון להגיע ממקום אחד לאחר בתוך העיר.

המצוקה הזו היא דבר ידוע ומוכר גם למקבלי ההחלטות בחלונות הגבוהים - ראשי עיריות, ובכירים באגפי התכנון. הערים הגדולות המבוקשות ממשיכות לצמוח, הופכות צפופות וכתוצאה מכך מספר הרכבים בהן רק ילך ויגדל ויקשה על הנהגים. האם נידונו להתמודד עם מצב זה מבלי יכולת לשנות אותו? לא בטוח: נראה כי יש פתרון בהישג יד, והוא מגיע (כמו תמיד כמעט) מהמגזר הפרטי - מחברה ישראלית בשם CITY TRANSFORMER.

"הרעיון שלנו נובע מצורך", מספר ד"ר אסף פורמוזה, ממייסדי החברה. "כל מי שמגיע לתל אביב ועובד בה, מגלה במקרים רבים שהוא תקוע ברכב: חיפושי החניה והפקקים גורמים לו 'לשרוף' זמן יקר. לנו יש פתרון -רכב מנועי שהוא שילוב בין אופנוע למכונית. מצד אחד, כזה שאפשר להתנייד בו בבטחה, לתפוס נתיב כמו כל רכב, וגם ליהנות מבקרת אקלים ולא להיות חשוף לפגעי מזג האוויר; מצד שני - ניתן לצמצם את ממדיו כשיש בכך צורך, ולחנות בכל מקום, כמו אופנוע סטנדרטי. כך אפשר לשוב וליהנות מהחופש, להתנייד ולחנות בעיר, ולחסוך זמן יקר.

"הרכב שלנו קומפקטי: ארבעה כאלו נכנסים במקום חניה של רכב אחד ממוצע. במצב נסיעה רגיל הרוחב שלו הוא כ-1.44 מטר, ובחניה, לאחר שהוא מצטמצם, רוחבו כמטר אחד. המחיר שלו נע בין 13 ל-15 אלף דולר נכון להיום, צריכת האנרגיה נמוכה, משקלו נמוך - 450 ק"ג, הוא חשמלי והתחזוקה אינה יקרה. בסופו של דבר כולם ירוויחו ממנו".

עד כמה הרכב קטן וקומפקטי באמת? ד"ר פורמוזה מספר כי באחד האירועים שבהם הוצגה ההמצאה, התברר שהאולם נמצא בקומה הראשונה. "מדובר היה באירוע במרכז רבין בתל אביב. רגע לפני תחילתו הודיעו לנו שהוא לא יתקיים בקומת הקרקע. ביקשתי מהם למדוד את גודל המעלית - וכשהבנו שהמידות הן מטר ועשרים על שני מטרים וחצי, רווח לנו: כיווצנו את הרכב והעלינו אותו במעלית, להפתעת כולם".

לעמוד המוצר באתר Together>>

שינוי ממדי הרכב בלחיצת כפתור ובעתיד אף אוטומטית

הרעיון המדובר נשמע נחוץ למדי במציאות הקיימת בערים, אך כיצד זה קורה בפועל? כיצד אותו רכב של CITY TRANSFORMER משנה את צורתו והופך קטן יותר בממדיו? ד"ר פורמוזה מסביר עד כמה זה פשוט. "נכון להיום השינוי בממדי הרכב מתבצע בלחיצת כפתור - לצמצום ממדי הרכב ולהרחבתו. בעתיד זה יקרה גם בצורה אוטונומית, לפי המצב בכביש ברגע נתון: הרכב יכיר את הסביבה שלו בעזרת חיישנים מיוחדים, וכאשר יצטרך לעבור במקומות צרים, לדוגמה, הוא יהפוך צר יותר באופן אוטומטי. זה יאפשר למשתמש לנסוע גם בנתיבים לתחבורה צרה, שכבר קיימים היום בכמה ערים בעולם, ובנתיבי תחבורה ציבורית (כיום בתל אביב, לדוגמה, יכול כל אופנוע לרכוב בנת"צים על פי חוק) ועוד.

"השינוי מתבצע תוך כדי תנועה, אבל בצורה כזו שבתוך פחות משני מטרים של נסיעה ובתוך פחות משתי שניות, הוא קורה. כך אין חיכוך גדול של הצמיגים עם הכביש. למעשה, החלק שמתרחב ומתכווץ הוא תחתית הרכב (הפלטפורמה), תא הנוסעים, נותר כפי שהוא. הפלטפורמה עם המנגנונים והתהליך הממוחשב של ההתרחבות וההצטמצמות מוגנים ב פטנטים רשומים של החברה".

הרכב עצמו מותאם לשני נוסעים מבוגרים - אחד נהג והשני מאחוריו, או למבוגר מקדימה ולשני ילדים מאחור. במידת הצורך, ניתן לשנות את תא הנוסעים שיתאים גם לייעודים אחרים. "אנחנו מציעים גם קונפיגורציה לנסיעות לוגיסטיות בתוך העיר - נסיעת מטען ושליחויות", מציין ד"ר פורמוזה. "זו ייחודיות נוספת של המוצר שלנו. הפלטפורמה של החלק התחתון - זה שמשנה את ממדיו - מתוכננת בצורה נפרדת מתא הנוסעים, כך שאפשר לעצב את התא בתצורה שונה ליישומים שונים בתוך העיר".

נציין גם שהרכב מסוגל להתנייד בקלות מחוץ לעיר, אך מגבלות רגולטוריות ותקינה אירופית, שאומצו גם כאן בישראל, מאפשרות לו לנסוע עד למהירות של 90 קמ"ש. כך שבאוטוסטרדות המהירות אי אפשר לנהוג עליו לפי שעה. בכל כביש בינ-עירוני רגיל יכול הרכב לנסוע ללא הגבלה.

עוד מסביר ד"ר פורמוזה על הפוטנציאל העירוני של הרכב החדש כי "חשוב להבין שישנם לא מעט אנשים שמעדיפים את התחבורה האישית על פני התחבורה הציבורית בהגדרתה הישנה. אפשר לראות זאת בעלייה המטאורית של הקורקינטים והאופניים החשמליים והמשתמשים בהם, שעושים זאת למרות הם פחות בטוחים ומוגנים, וחשופים לפגעי מזג האוויר. תחושת החופש שלהם מפצה על הכול. כאן אנחנו מציעים רכב שהוא גם בטוח יותר, גם מגן מפני מזג האוויר וכולל בקרת אקלים, וגם יכול להביא את הנהג מ-A ל-B בקלות, בלי בעיות חניה ובלי פקקים במקומות בהן יש נתיבים יעודיים לתחבורה צרה ".

המטרה: ייצור של מאה רכבים שיתופיים שייסעו בתל אביב

חברת CITY TRANSFORMER נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של גלגולה העסקי, לאחר שזכתה למענקים מהמדינה ומתחרויות חדשנות שונות. היא אף השתתפה בכנסים ובאירועים עולמיים גדולים בתחום הרכב - וכבר ייצרה יחידות ראשונות של הרכב החדשני, לטובת נסיעות מבחן שהסתיימו בהצלחה. כיום לחברה שאיפות ויעדים ברורים למדי.

"אנחנו נמצאים כיום בשלבי סיום הפיתוח, והמטרה היא להתחיל בעתיד הקרוב בפיילוט בתל אביב - לייעד את הרכבים שלנו לנסיעה שיתופית ברחבי העיר", מספר ד"ר פורמוזה. "בהמשך נוציא לדרך פיילוט דומה בארבע ערים נוספות באירופה. המטרה היא לייצר בתוך שנה וחצי כ-100 רכבים עבור הפיילוט בתל אביב, לאחר מכן למכור את הרכבים אותם תייצר החברה לציי רכבים ובסופו של דבר גם לציבור הרחב, כמובן. כבר כיום אפשר להזמין את הרכב בהזמנה מראש (Pre-Order) ולשריין מקום בין הקונים הראשונים של ה-CITY TRANSFORMER, כולל שימור של המחיר האטרקטיבי שאנחנו מציעים כעת בסך של 13 אלף דולר בלבד לרכב".

כאמור, החברה זכתה לאורך שנות קיומה בכמה וכמה מענקים בתחום החדשנות והטכנולוגיה, אך נראה שהשיא הגיע בסיור שערכו אנשיה אצל ענקיות הרכב הגרמניות (סיור שמומן על ידי ממשלת ישראל). "באחד הכנסים שנערכו בסיור הזה נכח באולם פרופסור יוהאן טומפורדה, ממציא הסמארט. הוא אהב מאוד את הרעיון שלנו, וכיום הוא נמצא איתנו בשותפות מלאה ונחשב לחלק בלתי נפרד מהצוות", מספר ד"ר פורמוזה.

הוא מוסיף כי היום יש גם לציבור הרחב הזדמנות טובה מאוד להיות חלק מהמיזם. "אנחנו מאפשרים להשקיע בנו, במסגרת שיתוף הפעולה עם פלטפורמת השקעות ההמונים Together. כך יש לכל אחד אפשרות לא רק לתמוך בנו' אלא להיות ממש חלק מההצלחה - לקנות מניות של CITY TRANSFORMER ולהפוך שותפים בחברה".

"מדובר במוצר שכבר קיים ונוסע, ואני עצמי כבר עשיתי בו נסיעת מבחן ונהניתי מאוד", מספר רו"ח שוקי כהן שרת, מייסד ויו"ר הדירקטוריון של חברת Together. "בחרנו ב-CITY TRANSFORMER כי היא עונה על כל הדרישות הקפדניות שלנו והציפיות שלנו מחברות הסטארט-אפ המבטיחות, שאנו מצרפים לפורטפוליו ההשקעות שלנו. לחברה צוות ישראלי-גרמני מנוסה, מוצר עם עומק טכנולוגי משמעותי מאוד ושוק פוטנציאלי גדול. אני רוצה להדגיש עוד כי למרות החדשנות, למרות המהפכה שמבטיח המוצר הזה, הוא מוצע במחיר נוח עבור כל מי שמחפש רכב. מחיר של 15 אלף דולר לכל היותר הוא מחיר שווה לכל נפש".

לעמוד המוצר באתר Together>>

עוד כתבות

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: אלעד מלכה, יח"צ

ניסנקורן שר המשפטים, אדלשטיין יו"ר הכנסת: המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן קרוב להשלמה

שתי המפלגות שואפות להקים ממשלה לפני פסח ● בין הצדדים יתקיים "מאזן אימה" של זכות וטו על מינויים בכירים ● מקור פוליטי המעורב במגעים אמר ל"גלובס" כי אין עדיין הסכמה סופית של כחול לבן למינויו מחדש של יולי אדלשטיין לתפקיד יו"ר הכנסת, אך ההתנגדות לכך פחתה

בית משפט לענייני משפחה / צילום: איל פישר

נוכח מצב החירום המתמשך: פיילוט לניהול הליכים אזרחיים בווידאו קונפרנס

הנהלת בתי המשפט הודיעה כי בשבוע הבא יחל פיילוט ב-5 אולמות בבימ"ש השלום בראשל"צ, במסגרתו יורחב השימוש בהיוועדות חזותית גם לדיונים בהליכים אזרחיים, בכפוף להסכמת הצדדים ● בשלב זה יישמעו בדרך זו דיונים על סעדים אזרחיים דחופים, לרבות סעדים זמניים

חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP

זה המבחן שעשוי להבחין בסימני קורונה מוקדמים, ואתם יכולים לבצע אותו לבד

חולי קורונה רבים מדווחים כי איבדו באופן זמני את חוש הטעם והריח ● כעת מכון ויצמן והמרכז הרפואי וולפסון פיתחו פלטפורמה המאפשרת לבצע ניטור עצמי של חוש הריח במטרה לאתר מקרי קורונה בשלבי ההתפתחות המוקדמים

פקח משטרתי עובר בשכונה בבני ברק בחליפת מגן / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

דרעי ובנט סיכמו: 4500 קשישי בני ברק יוצאו מהעיר למלוניות במטרה להגן עליהם

עלות הפרויקט נאמדת בכ-75 מיליון שקל, שיועברו למשרד הביטחון ממשרד האוצר ● במקביל, יצביעו שרי הממשלה בישיבת הממשלה הטלפונית באשר להטלת מגבלות נוספות על העיר בני ברק במסגרת תקנות לשעת חירום

פיז'ו 2008 החדשה / צילום: יח"צ

גם בעיצומו של המשבר: הושקה בישראל פיג'ו 2008 החדשה

הג'יפון החדש ישווק באון-ליין ויוצע עם מנוע בנזין או דיזל במחיר שמתחיל ב-128 אלף

דביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: יח"צ

גם בדירוג הפרסומות: במקום פסח - חג באווירת הקורונה

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומות של בנק מזרחי טפחות היא הזכורה ביותר גם השבוע ושומרת על המקום הראשון במדד הפרסומות הזכורות ● הפרסומת של סלקום TV עם אודי כגן מצליחה לשמור על ההובלה במדד הפרסומות האהובות

אדם נוימן/ צילום:רויטרס

האקזיט של אדם נוימן נעלם רשמית: סופטבנק לא השלימה את רכישת מניות WeWork

אתמול תם המועד להשלמת העסקה ● WeWork: "הצעת הרכש הייתה למניות ישירות מבעלי מניות גדולים אחרים, ולסיומה אין השפעה על פעילות או על לקוחותיה של החברה"

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

האם ביהמ"ש יקדם את החזר כספי הצרכנים על טיסות שבוטלו?

אחרי שבארגון התעופה הבינלאומי יאט"א איימו כי סוכני נסיעות שלא ישלמו ינותקו מהמערכת, הגיעה המחלוקת לביהמ"ש עם בקשה לצו מניעה ● הסוכנים טענו כי יאט"א מתעלם מהמצב החריג שנוצר, ומי שישלם על כך יהיו הצרכנים שיישארו ללא החזר כספי

רונן גינזבורג / צילום: תמר מצפי, גלובס

אפקט הקורונה ממשיך להכות בענף הנדל"ן: קיצוץ שכר והוצאת עובדים לחל"ת בדניה סיבוס

בנוסף לקיצוצי השכר, ל"גלובס" נודע כי נכון לעכשיו כ-135 מעובדי החברה הוצאו לחל"ת עד כה ● "ניכרת ירידה משמעותית בפעילות ובאתרים", כתב המנכ"ל רונן גינזבורג לעובדיו

חדוה בר/ צילום איל יצהר

בנק ישראל לא מרוצה מהבנקים ותוקף: "חיוני שהם ימשיכו לספק אשראי, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים ומשקי בית"

המפקחת במכתב לראשי המערכת הבנקאית: "אני שבה וקוראת לכם לבחון מחדש את מדיניות התמחור של ההלוואות בעת הזו, ובפרט ללקוחות שערב המשבר עמדו בתשלומים כסדרם, ואשר סביר להניח שהקושי שלהם הוא נזילותי באופיו"

שוק הביומד / צילום: Shutterstock

כנס משקיעי הביומד של קבוצת קוקרמן ייערך בשבוע הבא

בכנס המקוון בנושא הקורונה, שייערך ב-6-7 באפריל, ישתתפו סטארט-אפים בתחומים של חיסונים, ציוד רפואי, ביוטכנולוגיה, פארמה, אבחון, רובוטיקה ובריאות דיגיטלית

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

הטוויטר של טראמפ מכה שוב: התערב במשבר הנפט העולמי

בציוץ בטוויטר כתב הנשיא האמריקאי לפני זמן קצר כי הוא דיבר "חברו" הנסיך הסעודי, מוחמד בין סלמאן, ששוחח עם הנשיא פוטין, וכי הוא מקווה שהשניים יקצצו בערך 10 מיליון חביות נפט ● מחר ייפגש טראמפ עם ראשי חברות הנפט האמריקאיות

מאה שערים, השבוע / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun

החברה החרדית בטלטלה: עליהום מבחוץ, חשבון נפש מבפנים, והקורונה בכל מקום

שבוע קשה עבר על החברה החרדית: שיעור קורונה גבוה במיוחד, הנהגה שמגיבה באיחור ואורח חיים שמקשה במיוחד על התגוננות ● עכשיו הם צריכים להתמודד גם עם גל גדול של שנאה מבחוץ ועם חשבון נפש מבפנים

מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

פוטרתם או יצאתם לחל"ת? כך תיפגע הכנסתכם גם אם תקבלו דמי אבטלה

אם היה מי שחשב שהיוצאים לחל"ת ישתכרו שכר קרוב לזה שהרוויחו ויוכלו לשבת בבית - באים נתוני הביטוח הלאומי ומנפצים את האשליה הזו

זוהר לוי - יו"ר סאמיט / צילום: יחצ

שיאני השכר: 18 מיליון שקל לזוהר לוי בסאמיט, 12 מיליון שקל לחן ליכטנשטיין באדמה

רף הכניסה לדירוג 100 שיאני השכר בבורסה בת"א - 4.5 מיליון שקל ● בין השיאנים שהחברות אליהן משתייכים פועלות בחו"ל - כמה ממנהלי חברת הנדל"ן איי.די.או, שקיבלו סכומים חד-פעמיים בגין סיום תפקידם על רקע שינוי השליטה בחברה ● רק שתי מנהלות בין מאה שיאני השכר הישראלים

חנויות סגורות בקניון רמת אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

חברות הנדל"ן המניב נערכות למאבק מול הרשתות: ביקשו מרשות התחרות אישור להתאגד

חברות הנדל"ן המניב ובעלי נכסים עצמאיים פנו לממונה על התחרות כדי שתאשר להן להתאגד בהתמודדות מול השוכרים ● צעד זה מגיע אחרי ש-400 רשתות אופנה ומסחר הקימו ועד פעולה כדי להתמודד מול הקניונים עם השפעות משבר הקורונה על העסקים שלהן

הדגמה טכנולוגית של צוות מפתחים מרפאל, השבוע במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) / צילום: יח"צ

רשות החברות דוחפת את תע"א ואת רפאל למודל עסקי חדש

בימים הקרובים תיכנס לבתי חולים שורת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים פרי שיתוף-פעולה בין התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר לבין בתי החולים ומשרד הבריאות ● מודל העבודה נבנה לתקופת משבר, אך ברשות החברות שיזמה את המהלך כבר מזהים הזדמנות לפיתוח עסקי

קובי שגב, מנכ"ל קרנות אילים הפורש / צילום: תמר מצפי, גלובס

מאחורי החודש הגרוע בתולדות תעשיית הקרנות: כולם נדבקו בווירוס, אבל היו כמה שיותר

שוק קרנות הנאמנות בישראל איבד כמעט רבע משוויו ברבעון הראשון של 2020 ● היקף חסר תקדים של פדיונות מהקרנות ברבעון, שעיקרם נעשה בחודש מרץ בשל השפעות משבר הקורונה, שבר את כל השיאים השליליים בשוק

ירון גינדי/ צילום: מגד גוזני

עתירה לבג"ץ: לשלם דמי אבטלה גם לעצמאים ולבעלי שליטה שכירים

לשכת יועצי המס טוענת לאפליה חמורה בין השכירים לעצמאים במתן סיוע בסיסי לצורכי מחיה בעת משבר הקורונה ● לדברי נשיא הלשכה ירון גינדי, יש חשש גדול שהמגזר העסקי לא יצליח לעמוד על הרגליים

צ'אנגפנג זאו, מנכ"ל בורסת הקריפטו Binance שנפרצה / צילום: רויטרס

עסקת ענק בשוק הקריפטו: אתר CoinMarketCap נרכש על ידי בייננס

החברה הסינית שמחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם, הודיעה היום על רכישתו של האתר הפופולרי ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים ● על פי דיווחים שלא אושרו רשמית, היקף העסקה מוערך ב-400 מיליון דולר