גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גבולות חופפים: סקודה קאמיק - כבונוס מקבלים גם מטריה

למבחר המתרחב והמבלבל של דגמי קרוס-אובר מקבוצת פולקסווגן מצטרפת עוד גרסת ביניים של המותג סקודה. עם תא נוסעים מרווח, עיצוב עדכני, מנוע חסכוני והתנהגות כביש נעימה ונוחה היא תיקח מכירות מהמתחרות – אבל גם מבית

סקודה קאמיק/ צילום: יחצ
סקודה קאמיק/ צילום: יחצ

לפני כחמש שנים היו לקבוצת פולקסווגן המורחבת כחמש משפחות דגמים בפלח ה-SUV והקרוס-אובר, חלקם הגדול דגמי פרמיום. בתחילת 2020 כבר יש לקבוצה 16 משפחות דגמים בפלח הזה, שמכסות כל תת-קטגוריה מוכרת ולא מוכרת. החל בדגמים עירוניים-עממיים ועד יוקרתיים-ספורטיביים.

שלל הדגמים הללו חולקים ביניהם פלטפורמות, מנועים, רכיבים ופריטי אבזור והם מתחרים לא רק בדגמים מקבילים של יצרנים אחרים אלא גם, ואולי בעיקר, זה בזה. אבל להנהלת פולקסווגן זה כנראה לא ממש משנה ובלבד שהשלם יהיה גדול מסך חלקיו. כלומר, שנתח השוק שלה יגדל בהתמדה.

אבל מנקודת המבט של הצרכנים בפלח ה-SUV, האסטרטגיה זו עשויה להיות מבלבלת, בלשון המעטה. קחו למשל את המצטרפת החדשה למשפחה ששמה סקודה "קאמיק" (התרגום, למי שמתעקש, הוא "מתאים בצורה מושלמת" בשפת האינואיטים של גרינלנד, או משהו כזה).

הקאמיק מתומחרת קרוב מאד לסיאט ארונה, אחד הדגמים המצליחים ביותר כיום בפלח הקומפקט SUV באירופה (ובארץ), והיא חולקת עם הארונה את רוב הרכיבים הפנימיים. אבל הקאמיק ארוכה יותר בכמה סנטימטרים וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר בלא פחות מ-8 סנטימטרים, שמתורגם לתא נוסעים הרבה יותר מרווח. מהצד השני הקאמיק קצרה רק ב-15 סנטימטרים מסקודה קארוק (ומהאחות סיאט אטקה) אבל הרבה יותר גדולה מהאחות פולקסווגן T-CROSS , שנחתה במקביל בארץ עם מחיר גבוה יותר.

אם לא די בכך גם העיצוב של הקאמיק מנסה ומצליח לשבור את גבולות התדמית והסטטוס המוכרים של המותג סקודה. מחלקת העיצוב הצ'כית הרגילה אותנו בעבר לקווים פשוטים, תכליתיים ונאיביים, שמכוונים עבור לקוחות שרוצים אמצעי תחבורה ולא סמל סטטוס (מישהו אמר ציי רכב?). אבל לקאמיק יש עיצוב רענן עם נוכחות כביש בולטת בזכות עם פנסי חזית LED מפוצלים אופקית, כמו בטוארג, פרופיל צד נאה וזנב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X1 מדור אחרון. רק הגריל המסורתי של סקודה נשאר במקומו כדי להזכיר לנו את המורשת.

גם תא הנוסעים ממשיך את מגמת הטיפוס כלפי מעלה של המותג. מערך הפיקוד עטוף ברובו בחומרי דיפון רכים ונעימים לעין, בניגוד למשטחים הנוקשים של סיאט ארונה, ובגרסה המאובזרת בה נסענו הוא מציע כסטנדרט את מיטב להיטי האבזור שברשימת האופציות של מותגי הפרמיום של קבוצת פולקסווגן, אבל עם תמחור של סקודה.

זה אומר לוח מחוונים רב-תכליתי על בסיס מסך LCD רחב, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת קול משודרגת, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך גדול, מתגי שליטה בהילוכים מההגה וחבילה מתקדמת של מערכות סיוע לנהיגה, שכוללת בקרת שיוט מדור אחרון. נסו לקבל את זה ברכב של אאודי, שעולה פחות מ-200 אלף שקל.

כבונוס מקבלים גם מטריה מקורית של החברה, שחבויה בנישה בדלת. קצת מוזר, אבל כנראה עניין של מסורת.

סקודה קאמיק

אחרי הכל זו סקודה

כפי שניתן לצפות מרכב מודרני של סקודה התא מרווח ושימושי. המושב האחורי רחב מספיק לשניים וחצי בוגרים עם מרחב רגליים, שלא יקפח גם גבוהי קומה; תא המטען עמוק ושטוח במצבו התקני ולאחר קיפול המושב האחורי יכול לבלוע כמעט מטען מסחרי של 1400 ליטר, יש גם חללי אחסון פנימיים ומשטחי השמשות הגדולים מעניקים תחושה מרווחת ואוורירית. תנוחת הישיבה גבוהה פחות מסיאט ארונה ומכמה מהמתחרים בפלח אבל סף הכניסה עדיין ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה. כל העסק מורכב היטב ועטוף בנוי בבידוד, שמחדיר מעט מאד רעשי רוח במהירויות גבוהות.

סקודה קאמיק

הקאמיק מיובאת כיום לארץ עם מנוע עם מנוע טורבו-בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשרת כיום עשרות דגמים בקבוצת פולקסווגן, ועם מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין בהספק 150 כ"ס. טרם פגשנו בגרסת ה-1.5 אבל מנוע ה-1 ליטר, שבו צוידה מכונית המבחן שלנו, מתאים למכונית כמו כפפה לתא הכפפות. הזאטוט מנייד את הרכב בנינוחות מרשימה ברחובות העיר הצפופים ובמהירויות בין עירוניות גבוהות, מאיץ בקצב מכובד (כ-10 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש) , ועם משקל עצמי של 1.25 טון בלבד אין לו בעיה לשמור על קצב ראוי בעליות ארוכות עם כמה נוסעים.

בסל"ד גבוה הוא מייצר את צליל מחוספס וויברציות, שאופייניים למנועי שלושה צילינדרים, אבל ברוב המקרים התיבה כפולת המצמדים מייתרת את הצורך לטפס לכיוון הקו האדום בסיוע העברות חלקות וזריזות, שמרגיעות את המנוע.

כמו בכל הדגמים של הקבוצה שמצוידים במנוע הזה, מצב התכנות "הרגיל" די עצל והמצב הספורטיבי, שמחדד את תגובת דוושה ותיבת ההילוכים, הוא כמעט ברירת מחדל. כצפוי, צריכת הדלק בגרסה הזו היא מזערית ונהגים מתונים לא יתקשו להפיק 16-17 קילומטרים לליטר בתנאי אמת.

על הכביש הקאמיק היא אחת המכוניות הנעימות והמאוזנות ביותר שמוצעות כיום בפלח. המתלים מגהצים בצורה שקטה ומרשימה בורות, מכתשים וסדקים, שכבר הפכו לסימן ההיכר של האספלט הישראלי בחורף; המשקל העצמי הנמוך מעניק תחושה דינמית קלילה וצייתנית, שמפתה את הנהג להיכנס ולצאת מפניות הדוקות במהירויות גבוהות יחסית; הצמיגים הרחבים (בגרסת המבחן) מעניקים יותר אחיזה ממה שמערכת ההנעה הצנועה יכולה לאתגר; וההיגוי מדויק ונעים - אבל רק בתנאי שזוכרים לבטל את "מערכת הסיוע האקטיבית להיגוי". זו עושה ככל יכולתה לחבל בהיזון החוזר ולהפתיע את הנהג במשיכות היגוי בעת מעבר על סימוני כביש מעורפלים שטיפוסיים לכבישים ישראלים.

המחיר של סקודה קאמיק עם מנוע 1 ליטר ורמת אבזור תקנית מתחיל ב-125 אלף שקל ומעפיל ל-135 בגרסת ה"סטייל" המאד מאובזרת. דגם ה-1.5 מתחיל ב-131 אלף. התמחור ממוקם פחות או יותר באמצע בין שלוש-ארבע גרסאות מקבילות של הקבוצה ואין ספק שהוא מותח לקצה את גבולות ערך-התדמית של מותגי הקבוצה: אחרי הכל זו סקודה, שמציעה תמורה טובה יותר מאאודי Q2 אבל ב-50 אלף שקל פחות.

כמה מהמתחרות שבדרך

ניסאן ג'וק 2020

הדור החדש של ניסאן ג'וק, שיגיע בקרוב, שומר על סגנון עיצוב אוונגרדי ומציע יותר מרחב פנימי ותא מטען מוגדל. המנוע התקני הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 117 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. האבזור התקני שודרג משמעותית וכולל ערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג ושיפור באיכות החומרים

פיז'ו 2008 2020

פיז'ו 2008 החדשה שנמצאת בדרך מציע עיצוב עם הרבה יותר נוכחות מבעבר ותא נוסעים מרווח יותר עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ותא מטען בנפח 434 ליטר. מערך הפיקוד מבוסס על מסכי LCD והנדסת אנוש מתקדמת ומנוע הבנזין העיקרי יהיה 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים בהספק 130 כ"ס עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות

קיה סלטוס

מעבר לפינה נמצא דגם הביניים החדש של קיה, שיגיע אלינו כנראה בתקינה אמריקנית. הממדים מעט גדולים יותר מאלה של האחות יונדאי קונה, העיצוב מוחצן ותא הנוסעים מאובזר היטב. בארה"ב הוא מוצע עם המנוע של הקונה, 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם 175 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים

עוד כתבות

טראמפ, השבוע / צילום: רויטרס - Yuri Gripas

טראמפ מאיים לסגור את טוויטר לאחר שסימנה ציוצים שלו לבדיקה

הטענות הללו של הנשיא מגיעות לאחר שטוויטר הוסיפה בדיקת עובדות לסדרה של ציוצים שלו מאתמול, בה הוא קרא לבחירות דרך הדואר "הונאה"

מימין: איציק שנידובסקי, מנכ"ל אנליסט, ונועם רוקח, סמנכ"ל ההשקעות אנליסט / צילום: איל יצהר, גלובס

הקורונה הביאה להפסדי נוסטרו של 22 מיליון שקל באנליסט שעבר להפסד רבעוני

הרווח התפעולי הרבעוני הסתכם בכ-3.7 מיליון שקל ● השפעת הקורונה על אנליסט באה לידי ביטוי בהשפעה ישירה על שווי הנכסים הפיננסים המנוהלים, ובעיקר על תיק הנוסטרו, שרשם הפסד של כ-22 מיליון שקל

יובל ברונשטיין /  צילום: אלי דסה

פוקס תמנה את מנכ"ל עזריאלי לשעבר יובל ברונשטיין לדירקטור חיצוני בקבוצה

קבוצת האופנה מבקשת לאשר באסיפה הכללית השנתית, שתתקיים ב-7 ביולי, את מינויו של ברונשטיין לכהונה בת שלוש שנים

ברים ומסעדות נפתחים מחדש לאחר הסגר ממושך / צילום: כדיה לוי, גלובס

תוכנית סיוע חדשה: 700 מיליון שקל לתעשייה ולעסקים קטנים ובינוניים

התוכנית של משרדי הכלכלה והתעשייה והאוצר כוללת השתתפות בעלות ביצוע התאמות בעסק העובר למסחר מקוון והטמעת ייצור מתקדם בתעשייה, ייעוץ מסובסד ומיזמים מימוניים משותפים עם המגזר הפרטי, עידוד ביצוע השקעות בתעשייה היצרנית ועידוד היצוא

אוצר מילים / עיצוב: גלובס

אוצר מלים: 100 ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם בעברית

ניר שטרן, רן גוראון, גיל שרון, איציק בנבנישתי / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנו

דוח פניות הציבור של משרד התקשורת לשנת 2019: פלאפון בולטת לטובה

פלאפון סיימה את 2019 עם הכי הרבה פחות תלונות מוצדקות ביחס למספר הלקוחות שלה ● פרטנר אחריה במקום השני, ואחריהן גולן טלקום, סלקום והוט מובייל

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

דעה: עמוד השדרה של המשק תקין - הבנקים בישראל עמדו במבחן משבר הקורונה

מערכת הבנקאות הישראלית הגיעה מוכנה למשבר הקורונה, אף שהוא מאתגר עבורה יותר מאשר המשבר הכלכלי הגדול של 2008

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "בקרוב נפרסם תוכנית ליציאה ממשבר הקורונה באמצעות השקעות בסביבה"

השרה להגנת הסביבה הצהירה הערב כי בקרוב יציג משרדה תוכנית "גרין ניו דיל" ישראלית, במטרה ליצר חוסן חברתי-כלכלי באמצעות השקעות בסביבה ● "משבר הקורונה, בצד האתגרים שיצר, מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקדם צמיחה כלכלית שתומכת בסביבה ובבריאות"

מריוס נכט - תמר מצפי

אחרי הבנק הדיגיטלי; מריוס נכט פורש גם מתפקיד יו״ר צ׳ק פוינט

במקומו ימונה לתפקיד היו"ר ג'רי אונגרמן המשמש היום כסגן היו"ר ● לאחרונה הודיע נכט גם על פרישה מהבנק הדיגיטלי וזאת 8 חודשים מקבלת האישור להקמתו מבנק ישראל

בדיקות קורונה במעבדה בסין  / צילום: Thomas Peter, רויטרס

מדענים סינים דוחים את ההאשמות: אין סיכוי שהקורונה הגיעה ממעבדה או משוק החיות

בצל המתקפה האמריקאית על סין כאחראית להתפרצות הקורונה, אומר מנהל המכון הווירולוגי בווהאן כי הנגיף החדש שונה מכל ווירוס שנחקר במעבדות ● מומחה מגפות בכיר טוען כי השוק הוא "אחד מקורבנות המגפה"

בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

מגמה מעורבת בבורסות אסיה; ההנג סנג נופל אחרי שארה"ב הכריזה שהונג קונג אינה אוטונומית מסין

עליות שערים במדד הניקיי והטופיקס ביפן, הבורסה באוסטרליה מטפסת גם כן ● מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו הודיע אמש בקונגרס כי הונג אינה אוטונומית מסין ● מחירי הנפט יורדים ● נעילה חיובית בבורסות וול סטריט אמש, מניות הבנקים והתעופה עלו

מדפים מלאים בסחורה לאחר חידוש המלאי / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הבורסה ננעלה בירידות: ת"א 90 איבד 1.6%, בזן צנחה בעוד 6%

שופרסל דיווחה על קפיצה של 87% ברווח הנקי, דיסקונט על ירידה של 31% ברווח ● גזית גלוב פרסמה דוחות והכריזה על רכישה בחזרה של מניותיה בכ-400 מיליון שקל ● נייס איבדה 2.1%, מזרחי טפחות 2.5%

מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP

חשש מחקירה נגד מפתחת החיסון לקורונה מודרנה הפיל את המניה

חשד כי החברה וחלק ממנהליה או דירקטורים מטעמה ביצעו עבירות שלא כדין בקשר לתוצאות הניסוי בחיסון לקורונה שפרסמה החברה בתחילת החודש

טראמפ ונתניהו/ צילום: רויטרס Gripas-Yuri-ABACA

כך משרד החוץ מאתר את כוכבי העתיד של הפוליטיקה האמריקאית

דוד רוט, סמנכ"ל צפון אמריקה במשרד החוץ מתארח בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' ומספר על ההשקעה של נציגי ישראל באיתור המנהיגים הפוליטיים של המחר, הדיפלומטיה בעידן הטוויטר, ולמה כדאי להשקיע בקשרים דווקא עם הצד שלא נמצא בשלטון ● האזינו

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

יו"ר חברת החשמל: "נדרוש מתמר להוזיל את הגז ב-35% לפחות"

לאחר הבהרת פומפאו כי ארה"ב לא רואה בעין יפה פעילות סינית בישראל, יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל מצהיר כי החברה לא תמנע מרוכשים סיניים להשתתף בקבוצה שתרכוש תחנת כוח

ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

קואליציה רחבה היא עסק יקר: שרי הממשלה אישרו קיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים

בהצעת הקיצוץ הרוחבי מפורטים יעדי הכסף שייחסך וכן קבלת אישור להקצאת התקנים הדרושים ללשכות שרים והמנכ"לים במשרדים החדשים ● הקיצוץ הכבד ביותר הוא במשרד הביטחון, עם קיצוץ של 27 משרות בהיקף כספי של יותר מ14 מילון שקל במונחים שנתיים

שלמה Sixt/ צילום: איל יצהר

קבוצת שלמה Sixt דיווחה על סגירת כל ההליכים המשפטיים נגדה

קבוצת שלמה Sixt דיווחה היום על סגירת כל ההליכים המשפטיים נגדה ● כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הקבוצה תשלם מס בהיקף 12.7 מיליון שקל וכופר בסך 478 אלף שקל בתמורה לסגירת התיק הפלילי שנפתח נגדה בחשד להעלמות מס במסגרת שירותי הליסינג וההשכרה שהעניקה

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

שוק העבודה מתחיל להתאושש? עלייה קלה במספר החוזרים לעבודה

בשירות התעסוקה מדווחים כי מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק, ב-19.4.2020, נרשמו בשירות התעסוקה 103,155 דורשי עבודה חדשים, ומנגד, מספר המדווחים לשירות התעסוקה על חזרה לעבודה עומד על 202,332

איריס שטרק,/ צילום: כדיה לוי

שטרק לכ"ץ: להאריך את מועדי הגשת הבקשות למענקים עד סוף השנה

נשיאת לשכת רואי החשבון, איריס שטרק, פנתה לשר האוצר ישראל כ"ץ בבקשה להאריך לעצמאים ועסקים את מועדי הגשת הבקשות למענקים באמצעות חקיקה מהירה או תקנות חירום נוספות ● לטענתה, אם לא יוארכו מועדי הגשת הבקשות, עצמאים רבים לא יעמדו בתנאי הסף שנקבעו

מני מזוז/ צילום: רפי קוץ

"המציאות בה נאשם בפלילים מקים ממשלה משקפת משבר חברתי וכשל מוסרי של החברה"

11 שופטי בג"ץ פרסמו את נימוקיהם  בעניין הטלת המנדט על בנימין נתניהו  ● השופטים מבקרים את המצב בו נאשם בפלילים מקבל את הרכבת הממשלה, אך טוענים שהתערבות בהחלטה המכוננת את הרשות המבצעת "כמוה כהתנגשות חזיתית עם רצון הבוחר כפי שבא לידי ביטוי בהצבעת נציגיו בכנסת"